שילוב אלומיניום בארונות מעוצבים

בימים עברו, לפני המצאת ההסקה המרכזית וברז המים הביתי – בבתים לא היו ארונות כפי שאנחנו מכירים אותם היום. בבתיהם של אנשים אמידים היו ׳ארונות׳, אבל לא השתמשו בהם כדי לאחסן בגדים, אלא כדי לאחסן מזון ומוצרי הבית. למעשה הארון שימש כמזווה בלבד.

בעבר, בגדים גם לא היו נתלים על קולבים. הבגדים היו מקופלים ומוכנסים למגירות השידה או נתלים על גבי ווים. ברוב הבתים, שורה של מסמרים ליד הדלת, הספיקה כדי לתלות עליהם את כל בגדי המשפחה. אפילו לאישה הקולוניאלית האמידה ביותר בקהילה, היו רק מספר מועט של שמלות.

קולבי הבגדים נכנסו לשימוש רק בעשורים האחרונים של המאה ה-19, כאשר הדגש החדש על תברואה והיגיינה הכתיבו את הדרישה לבגדים מאווררים שיציעו לאנשים בריאות טובה יותר. מן הסתם באותם זמנים אף אחד לא חשב על עיצוב ארונות, ובטח לא העסיק רתך אלומיניום כדי ליצור עיצוב מופלא של ארונות שמשלבים אלומיניום בתוך העץ.

מאז ועד היום, עברו הרבה עצים בנגריות ברחבי העולם שנועדו לבנות לכולם ארונות מטבח, ארונות מקלחת, ארונות בגדים או ארונות ספרים.

למה לקנות ארון מעוצב? מה רע בארון שלי?

כולנו יודעים שיש משהו מאוד לא בסדר בארון הטיפוסי והמשעמם שאינו מותאם אישית לצרכים שלנו. זה ארון שמציע אחסון לא נוח במיוחד. הוא בדרך כלל מלא בצללים ובפינות חשוכות, הבגדים מבולגנים ונשפכים ממנו החוצה, וכאילו כל מה שאנחנו מחפשים בארון, נמצא תמיד מחוץ לטווח הראייה או מחוץ להישג ידינו. ועוד לא אמרנו כלום על מקום נוח בארון לנעליים, לחגורות ולעניבות.

פריטי ריהוט מעוצבים בשילוב אלומיניום

צרכנים במאה ה-21 דורשים היום לא רק עיצוב מותאם לצרכים שלהם, אלא גם מוצרים שיהיו בני קיימא. האלומיניום מספק למגוון תעשיות אלטרנטיבה קלת משקל, חזקה מאוד וניתנת למחזור.

זה נכון גם לגבי תעשיית הרהיטים המשלבת אלומיניום בעיצוב הפריטים השונים, חומר שנחשב לעמיד במיוחד בעל יכולת לעמוד היטב:

  • בדרישות המבניות
  • בדרישות ל׳קיימות׳
  • ובדרישות ליופי מסוגנן ולעיצוב אסתטי

היום, מעצבי רהיטים מפתחים פריטי ריהוט מרגשים בדרכים שלא נעשו אף פעם בעבר.

׳קיימות׳ היא גורם קריטי, וגם אחת הסיבות בגללה מעצבים אוהבים לעבוד עם אלומיניום. הנה כמה דוגמאות לפריטי ריהוט שעוצבו עם אלומיניום:

  • שיתוף פעולה שנוצר בין הידרו (Hydro), חברת האלומיניום, לבין טום דיקסון (Tom Dixon), מעצב פנים בריטי שחושב קדימה יצר חיבור כוחות אשר הוליד פיתוח של מספר מוצרים המתאימים לרעיון של ״כלכלה מעגלית״ (על כך בהמשך), החל משלב שרטוט המוצר ועד לאב טיפוס. חלק מהמוצרים הללו, כולל עיצובים של סלי אלומיניום, מנורות ושולחנות, הוצגו ב-2019 בשבוע העיצוב במילאנו.

הפילוסופיה שעמדה מאחורי שיתוף הפעולה בין הידרו לדיקסון היא המחשבה שבאמצעות איחוד מומחים, יוכלו מהנדסי החומרים של חברת האלומיניום ומעצבים כמו טום דיקסון, להפחית את טביעת הרגל הפחמנית ולפתח מוצרים שיכולים לחזור ל״לופ״, או למעגל, התעשייתי כבר בשלב השרטוט.

  • טושיקי אומאטסו (Toshiki Omatsu), אדריכל ומעצב מטוקיו, הציג פרויקט רהיטים שכותרתו ״צללים של מיכלאנג׳לו (Shades of Michelangelo). הפרויקט משלב אלומיניום בעץ מייפל. האדריכל עיצב כיסא שהלוח האחורי והמושב שלו נוצרו מלוח אלומיניום משולב בעובי של 3 מ״מ.

כלכלה מעגלית – מהי?

כמה מילים על כלכלה מעגלית ועל הקשר שלה ליכולת למחזר את האלומיניום שוב ושוב:

  • בגלל הסופיות של משאבי כדור הארץ, כלכלה מעגלית, בניגוד למודל הליניארי, מבקשת לנצל כל משאב בכמות המרבית האפשרית, לפני שהחומר יסיים את תפקידו בתעשייה או בכלכלה.
  • כלכלה מעגלית משמשת כאלטרנטיבה למודל התעשייתי הליניארי, הבזבזני והמוכר לכולנו: ״לקחת, לצרוך, לזרוק״.
  • כלכלה מעגלית שמה לה למטרה להגדיר מחדש את הצמיחה תוך התמקדות ביתרונות החיוביים שהיא יכולה להעניק לכל חלקי החברה.

בהתבססות על מעבר למקורות אנרגיה מתחדשים, המודל המעגלי בונה הון כלכלי, טבעי וחברתי המבוסס על הסתכלות חדשה ועל התייחסות לכלל מחזור החיים של המוצר במטרה לשפר אותו בכול אחד מהשלבים, כולל:

  • חומרי גלם
  • מוצרים
  • יחסי ספק – לקוח
  • שיטת מכירות
  • והתייחסות.

ולבסוף, בואו לא נשכח ששילוב חומרים מנוגדים הוא תמיד רעיון עיצובי שמציע אמירה יוצאת דופן. כך גם במקרה של ארון הזזה מעוצב המשלב עץ חמים למגע ולמראה עם אלומיניום קר ומתכתי.